31 stycznia, 2021 Maciej Jagusiak

Dobry sen i co na niego wpływa

Dzień dobry, jak się spało?

Dziś będzie właśnie o śnie. O śnie i o tym co ma na niego wpływ. Badania pokazują, że jako społeczeństwo śpimy bardzo słabo, ogrom z nas cierpi na bezsenność. Mimo iż sam nie mam problemu zasnąć w 10 minut w każdym miejscu i o każdej porze to gdy zacząłem “mierzyć” jakość snu to zobaczyłem, że szybkość usypianie nijak ma się do jakości snu. Przez kilka miesięcy badałem wpływ różnych czynników na jakość snu i moje subiektywne odczucia zaraz po przebudzeniu i to jak mi się funkcjonowało przez cały następny dzień. W tych testach pomocne były mi:

  1. pauza kontrolna
  2. zegarek garmin, mierzący tętno spoczynkowe a
  3. plikacja sleep cycle

Najpierw musiałem ustalić co to znaczy dobry sen dla mnie. Okazało się, że potrzebuję ok 7,5 godziny snu, pauza kontrolna jest na poziomie 34 sekund, a SC wystawiał mi ocenę na poziomie 87-95% za sen, gdy stosowałem się do zasad, których zdjęcie zamieściłem w poprzednim poście .Zacząłem od używek 🙂 z pomocą przyszedł mi lockdown i spotkanie przy whisky online. Mimo iż spałem 10 godzin to byłem zmęczony bardziej niż gdy się kładłem spać. PK spadła do poziomu 7 sekund!! Aplikacji zapomniałem włączyć 🙂Zmniejszyłem dawkę, do dwóch piw niskoalkoholowych (4,5%)i okazało się, że znów PK mocno spadła. Tym razem do 17 sekund! Przy jednym piwie PK spadła o 10 sekund, ale aplikacja pokazała mi, że w głębsze fazy snu wszedłem dopiero po trzech godzinach!! Mimo iż zasnąłem bardzo szybko! Zmniejszyłem dawkę do jednego kieliszka czerwonego wina (kto pije jeden kieliszek 🙂 ?) i znów PK spadła o ponad 10 sekund. W głębokie fazy snu wszedłem po ok 2,5h.

W kolejnym tygodniu postanowiłem zrezygnować z okularów blokujących niebieskie światło i z żoną obejrzeć w łóżku dwa odcinki “domu z papieru” i o zgrozo efekty były gorsze niż w przypadku alkoholu (no poza dużymi dawkami whisky). PK spadała zawsze o ponad 10 sekund, w głębokie fazy snu wchodziłem w zasadzie po 3 godzinach, czyli po dwóch cyklach, no i zasypiałem o wiele dłużej niż zwykle. Śniły mi się dziwne rzeczy 🙂Budziłem się także wtedy ze “zmęczonymi” oczami i były one suche. Więc po kilku razach bez okularów przeprosiłem się z nimi i z żoną jak coś oglądamy (ja zawsze, żonie muszę przypominać) to zawsze w okularach blokujących całkowicie niebieskie światło. Jest jednak jeden minus – kolory w filmie są na początku dziwne 🙂 mózg po chwili się przyzwyczaja, ale pierwszy moment jest trudny. Dla mnie daltonisty akurat to żaden problem 🙂

Full black… to testowałem w hotelu w gdańsku na krótkim urlopie, gdzie w oknach były zasłony całkowicie blokujące dopływ światła z zewnątrz. Apki wtedy nie używałem, PK rosło bardzo szybko (byłem po obozie po którym zazwyczaj dochodzę do siebie ok tygodnia),a ja spałem jak niemowlę, budząc się mega wypoczęty.

Jak nie mam takich komfortowych warunków to śpię z opaską odcinającą mi dopływ światła. I ona robi robotę, ale musi dobrze przylegać do twarzy i przede wszystkim nie uwierać i nie nagrzewać okolic oczu. Full black to także wyeliminowanie różnych diod, które teraz po prostu wszystkie zasłaniam lub zaklejam jeśli już coś musi być w naszej sypialni na noc włączone. Full black to ciemnia całkowita, jak w dupie u…. Nie widzisz swojej dłoni jak ją trzymasz przed sobą. Gorąc – z tym mam największy problem, bo żona lubi ciepło. Ja ciepło lubię pod prysznicem, ale spać lubię w chłodzie. Więc tu testów było mniej, jednakże z pomocą przyszła mała sprzeczka, którą wykorzystałem do przespania się w najzimniejszym pokoju w naszym domu. i mimo iż spałem na niewygodnym materacu to totalna ciemność plus chłód no i trochę pracy nad oddechem, aby uspokoić nerwy sprawiły, że PK utrzymała się na tym samym poziomie, a ja obudziłem się mega wypoczęty w doskonałym humorze 🙂Hałas. Robert Lewandowski śpi w totalnej ciemnicy i przy zerowym dopływie dźwięków z zewnątrz. Niestety (jeszcze przez chwilę) za naszym oknem wisi “agregat” do pompy ciepła (nie wiem jak się to fachowo nazywa). I kiedy się włącza? Po wieczornym prysznicu, aby dogrzać wodę…No nie ukrywam, że zimą gdy pracuje przez pół nocy, przeklinam osobę, która nie pomyślała, aby powiesić go z drugiej strony domu.Ale dzięki temu wiem, że gdy pompa pracuje dłużej (zima) sen jest gorszej jakości. Efekty jednak zaobserwowałem gdy jechaliśmy gdzieś gdzie hotel reklamował się, że zapewnia w pokojach ciszę totalną. I tu w połączeniu z full backami PK nawet podskakiwała, pokazując mi jak ten hałas, który mam na co dzień (którego de facto już nie słyszę, co nie znaczy, że go nie ma) zaburza mi sen. Ale to się lada chwila zmieni i będziemy spali w innym pokoju, gdzie będzie chłodniej, ciszej i są już full blacki 🙂

Aktywność fizyczna wieczorna. Sport to niby zdrowie, ale mocny trening wieczorny mimo iż pozwalał mi szybko usnąć, bardzo źle wpływał na szybkość wchodzenia w głęboką fazę snu. Często bywało, że aplikacja wystawiała mi oceną niedostateczną. Słaby sen, to słaba regeneracja, a jej brak niestety przekłada się na brak wzrostu formy!! Dlatego kiedy się da trenuję rano.Plasterek lub jego brak. Śpię z plasterkiem (polecam Viscoplast Polopor 2,5×5) od ponad 2,5 roku i nie zamierzam przestać. Czasami jednak coś się takiego wydarzy, że gdzieś się zapodzieje i robi się dramat. A żona czasami mi wręcz mówi, że chrapałem. Skórę mam bardziej suchą i oczy muszę wręcz namaczać zimną wodą bo bolą. Dlatego plasterek jest ze mną na dobre i złe ❤

Na koniec najprzyjemniejsza część, czyli jedzenie 🙂 Tu testowałem najdłużej 🙂 zacząłem od najlepszych lodów na świecie. Jak zaczynałem jeść to nie było widać końca. I mimo iż usypiałem mega szybko, bo tak szybko jak zasypiałem tak szybko tak szybko się budziłem chcąc więcej lodów 🙂 budziłem się totalnie wybudzony. Sen mega słaby, a to jak się czułem rankiem to był dramat. Więc jak widzicie wiele rzeczy ma wpływ na sen, możecie oszczędzić sobie testów, ja już je zrobiłem. Wystarczy tylko wprowadzić zdrowe i bardzo proste zasady i działać 🙂Bo sen to zdrowie!! Sen to regeneracja – najlepsza!! Sen to dobry humor z rana 🙂używam okularów OwlEye – Block Blue Light– gdzie na hasło Pan Jagoda macie zniżkę 🙂używam opaskę na oczy z Rossmann Polska (testowałem dużo droższe, ale spadały więc nie polecam), a full blacki ostatnio zamontował nam super nurek P&K Rolety Żaluzje ŁÓDŹA od wczoraj w sypialni króluje kolor rodem z… Dzięki żarówkom, które nie imitują niebieskiego światła, które zakupiłem u BiohakerNie wiem czy to siła sugestii ale połączenie ciemnicy, okularów, a do tego żarówki i pracy nad oddechem przed snem przełożyło się na to, że PK wzrosła do wartości najwyższej w tym roku, a tętno spoczynkowe tak niskie jeszcze nie było!!!Testuje jeszcze wpływ CBD na sen, ale o tym za jakieś dwa miesiące Pewnie jest jeszcze wiele innych czynników, które można by zmierzyć, ale mi już wystarczy 🙂 wierzę, że Wam te testy pomogą i odtąd będziecie spali lepiej 🙂

Dziękuję, że jesteś ze mną i czytam moje posty! Jeśli chcesz ćwiczysz ze mną oddech, technikę, czy poprawić mobilność nie wychodząc z domu poświęcając na to 15′ dziennie to zapraszam. Dla wszystkich osób, które wspierają mnie poprzez www.patronite.pl/pan_jagoda codziennie prowadzę zajęcia na żywo, które także można odtworzyć w dowolnym późniejszym momencie. Czyli nie dość, że wspierasz moją działalność to ćwiczysz za grosze!! Zapraszam i dziękuję 🙂

ZAPRASZAM DO KONTAKTU